Foto: Horsens Museum

Velkommen til vores hjemmeside

Foreningen formidler kulturhistorisk viden og støtter Horsens Museum og Byarkivet i Horsens .

Der arrangeres foredrag, udflugter og ekskursioner  og interesserede medlemmer kan deltage i arbejdsgrupper indenfor arkivopgaver og amatørarkæologi.

Er du interesseret i at vide mere om os og vore aktiviteter,
så se dig om her på hjemmesiden, og skulle der være yderligere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.

Ønsker du billet til ét af foreningens arrangementer:

Tryk på ”køb billetter” i bjælken herover, derefter på den understregede titel og følg herefter anvisningerne.

Medlemmer: Tast billetkode først og send,  derefter antal billetter.

Du kan også følge os på Facebook: www.facebook.com/kulturhistorie

Seneste nyt:

Selvom mange arrangementer er blevet aflyst på grund af Corona krisen, har bestyrelsen arbejdet på at fastholde et flot og spændende program for vores medlemmer for resten af året.

Se herunder

På grund af restriktionerne i forbindelse med udbruddet af corona virus blev generalforsamlingen den 2. april aflyst.

Formandens beretning og det underskrevne regnskab er sendt til medlemmerne.

NY DATO FOR GENERALFORSAMLING:

Onsdag den 2. september kl. 19 i foredragssalen på Horsens Bibliotek.

Tilmelding til hanne.hybschmann@thellesen.com

Kommende arrangementer - sæt X i kalenderen:

Lørdag den 22. august kl. 9.30: Tur til Endelave

Vi mødes i Snaptun og tager færgen til Endelave. Undervejs bydes der på rundstykker og kaffe/the. Programmet indbefatter besøg i kirke og museum, samt en traktortur rundt på øen, hvor Allan Skou Larsen vil være vores guide.

Frokost på Louises Pensionat.

Ca. kl. 16 går turen tilbage med færgen til Snaptun.

Fordrag efterår 2020

Tirsdag den 8. september kl. 19, Bronzealder battle:

Vi lægger hårdt ud med et brag af en duel om bronzealderen.

Der er lagt op til den helt store bronzealder battle, når Museum Østjyllands arkæologiske overinspektør Benita Clemmensen tørner sammen med seniorforsker og bronzealderekspert på Nationalmuseet Flemming Kaul.

Begge har de en lidenskab for bronzealderens religion, og hvordan den kommer til udtryk i bl.a. tidens billedverden.

I aftens foredrag fortæller Flemming Kaul bl.a. historien om bronzealderens blå glasperler, der viser handelsruter mellem Norden og fjerne egne som Mesopotamien og Egypten, og sin spændende forskning i bronzealderens billedverden, mens Benita Clemmensen byder ind med historien om østjyske fund fra bronzealderen.

Vi byder velkommen til en lærerig og ikke mindst underholdende aften.

Arrngementet foregår i samarbejde med Folkeuniversitetet Horsens Hedensted på VIA, Chr. M Østergårds vej i Horsens.

Dobbelt foredrag med Chr. Rimestad om besættelsen og befrielsen i Horsens torsdag den 8.oktober og torsdag den 5. november

Tidligere aktiviteter:

Fra den 12. til den 16. september 2019 var 14 medlemmer af foreningen på studietur til Bornholm.

Se billeder fra turen under Galleri/Bornholm 2019

Arkæologigruppen har i 2019 udgravet en jernaldergrube.

Gruppen arbejder på at færdiggøre udgravningen, dvs. behandle fund og skrive beretning.

Se iøvrigt under "Arkæologigruppen"