Lidt historie

Foreningen er stiftet i foråret 2005 som en sammenlægning af de to foreninger Historisk Forening for Horsens og Omegn samt Horsens Museums- og Arkivforening.

Med jævne mellemrum tilbydes der foredrag om Horsens gennem tiderne, byvandringer samt ekskursioner til arkæologiske udgravninger i omegnen.

Der arrangeres ture til forskellige mål. Mange seværdige steder i Danmark har været besøgt.
Som regel er der rundvisning på stederne.
En tidligere tur gik til Færøerne, og på en forårsrejse i 2010 gjaldt det Ludwigslust og Schwerin i den tyske forbundsstat Mecklenburg-Vorpommern - en rejse rundt i den fra Horsens så kendte prinsesse Charlotte Frederikkes barndomsland.

Foreningen har tidligere deltaget aktivt i Europæisk Middelalder Festival siden denne årlige begivenheds start i 1995 og til 2014, såvel som bodholder som leverandør af forskellige middelalderprodukter, der anvendes og sælges på festivalen. Desværre har der de senere år ikke været opbakning fra foreningens medlemmer til at fortsætte dette engagement