Aktiviteter arrangeret af Horsens Kulturhistoriske Forening

Horsens Kulturhistoriske Forening arrangerer:

Sommertur til Hjarnø

Søndag den 19. august

Hjarnø, øen der skyder op i Horsens Fjord ud for Snaptun, har både natur, historie og hvide badestrande. Her findes en af landets mindste kirker, en mågekoloni, et unikt skibssætningskompleks og talrige arkæologiske fund i vand og på land. Hjarnøs navn har måske oprindelse i sagnet om kong Hjarne, moræneøen blev dog skabt langt før, under Weisel-istiden, som en flad ø med højeste højde på 7 meter.

Turen er en kør-selv-tur med startsted på Snaptun Havn. Der arrangeres fælleskørsel i den udstrækning, der er behov.

Undervejs spiser vi frokost på Den Gamle Smedie, hvor der serveres en Hjarnø-Platte til lejligheden, sandsynligvis med sild, rullepølse, lunt og ost. Der kan være fleksibel hjemsejlads.

Dato: Søndag den 19. august 2018.

Mødested og -tid: Snaptun Havn ved Hjarnøfærgens anlægsplads kl. 10.

Dagens program: Mødetid kl. 10 på Snaptun Havn, fortælling om by og havn, sejlads til øen kl. 10.40, kørsel på traktorlad, gåtur til skibssætningen over lagunen, traktorkørsel mod vest og nord med stop ved kirken og de marine stenalderpladser. Spisning på den Gamle Smedje kl. ca. 13.30. Hjemtur ad asfaltvej (ca. 20 minutters gåtur til færgen), til Snaptun kl. 15.50, ankomst kl. 15.55.

Frokost: Den Gamle Smedje ved Mariann Grejsmark, 25 36 76 76.

Turleder: Ejgil Lauritzen, guide Allan Skou Larsen

Tilmelding (til turen, bestilling af frokostplatte og evt. fælleskørsel):

Senest torsdag den 9. august til Ejgil Lauritzen via email el@el-solutions.dk. ”Først til Mølle” princippet, max. 40 personer.

Gåturslængde: I alt ca. 5 km.

Pris: Deltagerpris 100 kr. (frokost ekskl. drikkevarer). Vi håber der er opbakning til sammen at spise frokostplatte på Den Gamle Smedje. Foreningen betaler for færgefart og traktorkørsel.

På bestyrelsens vegne Ejgil Lauritzen og Allan Skou Larsen