Foto: Horsens Museum

Velkommen til vores forenings hjemmeside

Foreningen formidler kulturhistorisk viden og støtter Horsens Museum og Byarkivet i Horsens .

Der arrangeres foredrag, udflugter og ekskursioner  og interesserede medlemmer kan deltage i arbejdsgrupper indenfor arkivopgaver og amatørarkæologi.

Er du interesseret i at vide mere om os og vore aktiviteter,
så se dig om her på hjemmesiden, og skulle der være yderligere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.

Ønsker du billet til ét af foreningens arrangementer:

Tryk på ”Køb billetter” i bjælken herover, derefter på den understregede titel og følg herefter anvisningerne.

Medlemmer: Tast billetkode først og tryk på SEND,  derefter antal billetter m.m.

Du kan også følge os på Facebook: www.facebook.com/kulturhistorie

Sidste nyt: Danmark set fra luften i lokal- og slægtshistorie

Mandag, 31. oktober 2022, kl. 19 - 21

Det Kgl. Bibliotek har siden 2012 lagt over 2.000.000 historiske luftfotografieronline på internetportalen Danmark set fra luften - før Google. Forskningsbibliotekar Mette Colding Dahl, der har været tilknyttet projektet sidens dets start, fortæller om Det Kgl. Biblioteks unikke samling af luftfotografier fra det 20. århundrede, om brugen af Danmark set fra luften, og de muligheder som portalen giver lokal- og slægtshistorikere.

Foredragsholder: Forskningsbibliotekar Mette Colding Dahl

Sted: VIA University Collage AUD01, Banegårdsgade 2, Horsens

Pris:  Gratis

Arrangør:  FUHH og Horsens Kulturhistoriske Forening

Billetter:  Fås på FUHH’s hjemmeside www.fuhh.dk

Dagligdag på herregården omkring 1920

Tirsdag, 8. november 2022, kl. 19 - 21

De danske herregårde var blandt de største arbejdspladser på landet helt frem til Anden Verdenskrig. Både hovedbygningen og avlsbygningerne dannede således ramme om mange menneskers liv fra vugge til grav.
Her var tjenestepiger, lugekoner, kuske, køkkenpiger, tjenere, skov- og markarbejder. Og i hovedbygningen – på selve slottet – residerede herskabet. Således også på Gammel Estrup på Djursland, hvor den samme slægt boede i 600 år – helt frem til starten af 1900-tallet.
Tidligere museumsdirektør Britta Andersen fortæller historien om Gammel Estrup lige efter Første Verdenskrig – og inden familien blev tvunget til at sælge hele herligheden, da greven døde i 1926.

Kom og hør om herskabets vaner, de festlige teenagedøtre og deres venner fra København – eller om den hårdt prøvede stuepige Anna Hoppe og husjomfruen Ottilie Olesen i køkkenet.

Foredragsholder: Britta Andersen, tidligere museumsdirektør på Gl. Estrup

Sted: VIA University Collage AUD01, Banegårdsgade 2, Horsens

Pris: Gratis

Arrangør: FUHH og Horsens Kulturhistoriske Forening

Billetter: Fås på FUHH’s hjemmeside www.fuhh.dk

Skeletter og knogler - Hvad kan vi lære af dem?

Glæd jer allerede nu til et spændende foredrag i marts 2023. Professor og forsker Niels Lynnerup kommer og holder foredrag om, hvilke oplysninger man kan få ud af fundne skeletter og knogler fra forhistorisk tid og indtil 1700-tallet.

Tidligere arrangementer

Allerede afholdte arrangementer kan findes under menupunktet "Aktiviteter".