Arkæologigruppen inviterer

Gå i fodsporet af graveholdet fra Arkæologigruppen

ÅBEN UDGRAVNING OG VANDRETUR

Søndag den 26. maj 2019 kl. 11.00

Mødested: Tremhøjvej 41, Tvingstrup, 8700 Horsens

Horsens Kulturhistoriske Forenings Arkæologigruppe arbejder pt. med 2 udgravninger på landmand Jens Bagges marker mellem Tvingstrup og Haldrup. Den arkæologiske aktivitet sker i et samarbejde mellem Horsens Kulturhistoriske Forening, Horsens Museum og Tremhøj Museum således:

• Udgravningen af en gammel hulvej

• Udgravning af en jernaldergrube (med endnu ukendt funktion)

Hulvejen

Jernaldergruben

Med begge udgravninger håber vi i Arkæologisk Gruppe at få mere viden om kulturlandskabet rundt om gården Malenelyst, hvis marker gennem årtusinder har udviklet landbrugskulturer i det særegne kuperede kystlandskab. Udgravningerne har også det formål, at blive bedre til at forstå landskabsarkæologi og få indsigt i, hvordan museerne afdækker kulturlandskabet.

Kontinuiteten – f.eks. mellem oldtid, middelalder og nyere tid kan måske blive tydeligere med udgravningen af hulvejen, der i begge ender går ud til gravhøjsanlæg. Kontinuitet tilbage i tiden, mellem Yngre Stenalder og landbrugskulturerne i Broncealderen og Jernalderen, håber vi også at kunne bidrage med. Jernalderudgravningen fra årh. efter år 0 har indtil videre givet stykker af  forskelligt og flot fremstillet keramik samt et lille stykke glas, der dog ikke er undersøgt af eksperter endnu. I skrivende stund en almindelig affaldsgrube, men vi skal i bund inden vi kan drage konklusioner. Andre fund fra oldtidens tidsafsnit på Jens Bagges marker, kunne tyde på betydelige landbrugskulturer, der med den korte afstand til fjorden, har haft ”forbindelserne i orden”.

Del siden